Четириесет и пет компании од различни гранки низ Германија се приклучија оваа година во тестирањето на воведувањето на четиридневната работна недела. Какви се искуствата и дали ова функционира во пракса?
Компанија за чистење теписи, градежна компанија, маркетинг агенција – ова се само дел од компаниите кои учествуваат во најголемото истражување досега во Германија, кое се однесува на воведувањето на четиридневната работна недела.
Работниот наслов на овој експеримент е „Четири дена“. Како и во каква форма ќе се намали работното време на вработените, од самиот почеток беше оставено на самите компании, односно на нивното раководство.
Некои компании го користеа класичниот модел: петок слободен за секого. Други им овозможија на своите вработени да работат пет дена во текот на четири недели, а потоа ја имаат петтата работна недела, а дел од вработените го намалија дневното работн време.
Значи, како функционираше четиридневната недела во последните пет месеци?
На ѕидот на канцеларијата на тур-операторот Kotstra Schifsreisen во Мунстер од февруари виси колоритен распоред. Компанијата ги подели вработените во две групи: едната половина има слободен понеделник, другата половина има слободен петок. Канцеларијата е многу попразна од тогаш. Исто така, морале да го скратат работното време за одговарање на телефоните, за да можат да работат попродуктивно.
– Секој имаше свои подеми и падови – вели режисерот Џулиус Гралер во петтиот месец од пилот-про. Од самиот почеток бил убеден дека треба да се намали неделното работно време и сакал да го проба во своето друштво.
Овој тур-оператор организира крстарења и велосипедски тури, пред се во Холандија. Сега непосредно пред летните одмори се приближуваат до шпицот на сезоната. Но, непосредно пред тоа имаше поплави и излевање на Дунав, што влијаеше на нивните туристички тури и аранжмани. Четиридневната работна недела за оваа компанија не беше само позитивна.
-Тоа предизвика и стрес кај вработените бидејќи многу работа остана недовршена поради нивниот соое ден – вели Гралер.
Позитивни реакции на гостите и вработените
На прашањето дали сепак вреди, одговорот на режисерот е јасен.
– Забележано е дека луѓето се чувствуваат поодморено, дека субјективно немале проблем да ги завршат задачите во намалено работно време. Вработените повеќе немаа акумулирани прекувремени часови, продуктивноста остана иста, а повратните информации од гостите се позитивни – посочува Гралер
Тој вели дека дури 80 отсто од вработените го оцениле проектот како успешен. Иако тоа значи дополнителен организациски напор за него как шеф, тој ака да продолжи со четиридневната работна недела и по завршувањето на експерименталниот проект.
Вработените сакаат пофлексибилно работно време
Јулија Бакман од Универзитетот во Мунстер ги анализира податоците од студијата: таа и нејзините колеги редовно разговараат со компании, односно со работодавци и вработени. Вработените доброволно носат паметни часовници кои го мерат нивниот пулс и, да речеме, квалитетот на нивниот сон.
Овој проект не тече толку непречено во сите компании-учеснички како во Kotstra Schifsreisen во Мунстер, вели Јулија. Толку може а се аж во овој момент – иако податоците се уште не се официјално анализирани.
– Најмногу нè интересира перспективата на вработените. Многумина од нив позитивно гледаат на четиридневната работна недела, додека други се скептични. Ако, на пример, секој ден работите по еден час подолго за да добиете еден слободен ден, некои, во зависност од гранката, тоа го доживуваат како голем товар – вели таа.
Нејзиниот заклучок е дека многу вработени сакаат пофлексибилно работно време, но дека тоа не мора нужно да се распореди на четири дена, пренсува ДВ.
Шанса во бобат против ндостигот на квалификувани работници
Какви искуства имале работодавачите или компаниите со пократка работна недела? Јулија Бакман забележа дека договореното намалено работно време со ист обем на работа не може секогаш да го почитуваат вработените и дека прилагодувањето е тешко за некои компании, во зависност од гранката, големината или деловната култура на компанијата.
Но, компаниите имаа и предности од кои профитираа.
– Кога компаниите промовираа четриднвн работна недела на огласи за вработување, бројот на апликации значително се зголеми, додека квалитетот на кандидатите и нивните апликации не се намали.
– Ова е голема шанса, бидејќи недостигот од квалификувани работници доведе многу компании да учествуваат во истражувањето – забележува Јулија, која е внимателен оптимист.
Заклучува дека четиридневната работна недела не е погодна за секоја компанија, но дека на многумина може да им донесе предности. Конечната анализа на резултатите од студијата ќе биде завршена несен.