Мобилните телефони се сè почесто присутни во училниците, но дали тие им помагаат или им одмагаат на учениците? Ова е прашање со коешто се соочуваат многу наставници и родители, кои имаат различни мислења и искуства за улогата на овие уреди во образовниот процес.
Една од нив е и Марија А., наставничка по математика во едно основно училиште во Скопје. Таа во разговор за Денар вели дека голем број деца користат телефони за време на часовите и затоа не внимаваат на предавањата, па имаат проблем со сфаќањето на материјалот.
„Многу пати ги забележувам децата како си играат со телефоните под масата, како си пишуваат пораки или гледаат видеа. Тие не се концентрираат на часот и не учествуваат во дискусии или задачи. Потоа, кога ќе дојде време за контролна или тест, тие не знаат да одговорат и имаат лоши оценки”, вели наставничката.
Таа додава дека неколку пати се обидела да им ги забрани мобилните телефони на учениците, но добивала реакции од родителите кои бараат нивните деца секогаш да имаат мобилен телефон со нив поради лична безбедност.
„Родителите мислат дека ако нивното дете нема телефон, тој или таа ќе биде изложен на опасност или ќе биде изолиран од другарите. Но, тоа не е така. Детето може да го користи телефонот пред и по часовите, ако има потреба да се јави на родителите или да разговара со пријателите. Нема потреба да го користи за време на часот, кога треба да учи и да слуша”, вели нашата соговорничка.
За да го поткрепи своето став, таа се се повика и на истражување од 2015 година, според кое учениците кои посетуваат училишта каде што мобилните телефони се забранети имале подобри резултати од оние кои посетуваат училишта каде што мобилните телефони се дозволени.
Според ова истражување, забраната на мобилните телефони можела да ги подобри резултатите на учениците за околу 6%. Особено значително подобрување билo забележанo кaј учениците со ниски оценки, кои имале подобрување од околу 14%.
Ова истражување не е единствено во својата област. Има и други студии кои покажуваат дека мобилните телефони имаат негативно влијание врз образованието на децата.
На пример, едно истражување од 2018 година покажало дека учениците кои користат мобилни телефони за време на часовите имаат пониско ниво на знаење и разбирање од оние кои не ги користат.
Но, не сите се согласуваат со овие заклучоци. Некои психолози и педагози сметаат дека мобилните телефони можат да бидат корисни за образованието, ако се користат на правилен начин.
Еден од нив е и Драган П., психолог од Скопје. Тој вели дека мобилните телефони не се само извор на забава, туку и на информации и знаења.
„Мобилните телефони се многу моќни алатки за учење, ако се користат соодветно. Тие овозможуваат пристап до голем број на интернет извори, како енциклопедии, речници, калкулатори, апликации за учење и друго. Тие исто така овозможуваат комуникација и соработка помеѓу учениците и наставниците, како и помеѓу учениците меѓусебно. Тие можат да ги поддржат различните стилови на учење и да ги мотивираат учениците да бидат креативни и критички настроени”, вели психологот.
Тој додава дека мобилните телефони не треба да се забрануваат во училниците, туку да се интегрираат во образовниот процес.
„Забраната на мобилните телефони не е решение за проблемот со нивната злоупотреба. Таа само го потенцира проблемот и го прави поинтересен за децата. Наместо тоа, треба да се обучат децата како да ги користат мобилните телефони одговорно и конструктивно. Треба да се постават јасни правила и граници за нивното користење во училницата, кои ќе бидат спроведувани од страна на наставниците и родителите. Треба да се води дијалог помеѓу сите заинтересирани страни за предностите и ризиците од мобилните телефони за образованието”, кажува Драган.
Според него, мобилните телефони можат да имаат позитивен ефект врз образованието.
Но, градоначалникот на Гази Баба, Бобан Стефковски не мисли така.
Тој деновиве објави дека во општинските училишта се воведува настава без мобилни телефони.
„Наставата без мобилни телефони ќе придонесе да се зголеми квалитетот на образовниот процес. За таа цел од денес во сите општински основни училишта на територија на општина Гази Баба се воспоставува настава без мобилни телефони. Сите основни училишта извршија набавка на специјално изработени џебови кои се поставени во секоја училница. Секој ученик на почеток на секој час го остава својот мобилен телефон во џебот на кој е испишан бројот на ученикот од дневникот“, напиша тој на Фејсбук.