Со брзиот напредок на технологијата, пазарот на трудот се менува и се појавуваат нови професии и вештини. Кои се работните места на иднината и како да се подготвиме за нив? На оваа тема разговаравме со неколку економски експерти за да ги дознаеме одговорите на овие прашања.
Според последниот извештај на Светскиот економски форум за работните места на иднината, до 2025 година ќе се појават 97 милиони нови работни места, а 85 милиони ќе исчезнат. Новите работни места ќе бараат вештини како што се аналитичко размислување, креативност, дигитална компетентност, емоционална интелигенција и меѓучовечки односи.
Економистите велат дека младите треба да се ориентираат кон професии кои се поврзани со вештачка интелигенција, машинско учење, обработка на податоци, блокчејн технологија, е-трговија и социјални медиуми.
„Ова се сектори кои се развиваат брзо и кои ќе имаат голема побарувачка и инвестициско интересирање во иднина. Младите треба да ги следат трендовите и да се образуваат во согласност со нив. Треба да се вложува во дигитализација, иновации и претприемништво, бидејќи тоа се клучни фактори за конкурентност и раст на економијата”, велат економистите.
Експертите сметаат дека младите треба да се подготвуваат за работни места кои сè уште не постојат, но кои ќе се појават во блиска иднина.
„Некои од работните места на иднината се специјалист за вештачка интелигенција и машинско учење, специјалист за дигитална трансформација, специјалист за нова технологија, специјалист за организациски развој, сервисер за информатичка технологија и други. За да се подготват за овие работни места, младите треба да развиваат своите когнитивни, емоционални и социјални вештини, да се обучуваат постојано и да се адаптираат на промените”, коментираат експертите.
Тие посочуваат дека младите треба да се залагаат за квалитетно образование, коешто ќе ги подготви за идните предизвици и можности.
„Образованието треба да биде втемелено на тоа како да се стекнат стручни, социјални и емоционални вештини. Треба да има повеќе можности за практична примена на знаењето, вклучувајќи изработка на современи наставни програми и ресурси, како и поголеми буџети за реализација на практично учење. Треба да се поддржат нашите наставници преку развивање на вештини, напредни педагошки методи и иновативни наставни пристапи. Треба да се обезбеди еднаков пристап до дигитални алатки и стабилна интернет конекција, особено за учениците што живеат во оддалечени места или потекнуваат од загрозени средини”, велат познавачите.
Според нашите соговорници, младите треба да се залагаат и за климатска акција, бидејќи глобалното загревање и загадувањето на животната средина влијаат врз нивното здравје и квалитет на живот.
„Ни требаат позелени места на живеење за поздрав и посреќен живот, подобро физичко и ментално здравје и поквалитетен живот. Нашите места на живеење треба да се стремат кон намалување на емисиите на штетни гасови, користење на обновливи извори на енергија, засилување на енергетската ефикасност, заштита на биодиверзитетот и управување со отпадот”, велат економистите.
Младите се согласни дека треба да се подготвуваат за работните места на иднината, но исто така истакнуваат дека треба да се залагаат за подобра иднина за сите. ()