Цените на нафтата се на пат да достигнат 100 долари за барел овој месец за прв пат во 2023 година, откако се зголемија за речиси 30 отсто од јуни, по намалувањето на производството во Русија и Саудиска Арабија и зголемената побарувачка од Кина.
Суровата нафта „брент“, реперот за нафта, минатата недела порасна на 10-месечен максимум од речиси 94 долари за барел, од 72 долари за барел на најниската точка во јуни, движејќи се кон својот најголем раст во последните три месеци од руската инвазија на Украина.
Полесната американска сурова нафта West Texas Intermediate поскапе од 67 долари за барел на 90 долари за барел во истиот период. Двете референтни вредности се зголемија за околу 4 проценти во неделата.
Цените на бензините и дизелот во Велика Британија почнаа скромно да растат, додавајќи 10 пени на цената на литар од јуни. Автомобилската организација RAC соопшти дека просечната цена на безоловното гориво била 1,52 фунти за литар во петокот, во однос на 1,43 фунти во јуни. Во САД, каде данокот сочинува помал дел од цената на пумпата, бензинот скокна за повеќе од 10% до 3,90 долари за галон (3,8 литри).
Зголемената побарувачка за летови во САД, Европа и од неодамна во Кина, поттикна уште поголем раст на цените на горивата за авиони, следен од Управата за енергетски информации (EIA). Цените во просек изнесуваа 3,07 долари за галон кон крајот на август, што е 50% зголемување од неодамнешното ниско ниво од 2,05 долари на почетокот на мај.
Претходно овој месец, Саудиска Арабија го продолжи комбинираното намалување од 1,3 милиони барели дневно (бпд) до крајот на годината, забрзувајќи го падот на глобалните резерви.
Намалувањето на снабдувањето од Русија за зголемување на цените, исто така, ги поддржа напорите на другите земји на ОПЕК да ги поттикнат цените до 100 долари за барел.
Меѓународната агенција за енергија (ИЕА) минатата недела предупреди дека континуираните намалувања на снабдувањето од страна на двата лидери на ОПЕК + ќе создадат „значителен недостиг на снабдување“, што претставува значителна закана за континуираната нестабилност на цените.
Извештајот дојде само еден ден откако ОПЕК објави дека пазарот се соочува со недостиг од повеќе од 3 милиони барели дневно во наредниот квартал, што може да резултира со најголем недостиг на понуда во повеќе од една деценија.
Саудиска Арабија и нејзините партнери од ОПЕК се исто така загрижени затоа што ИЕА предвиде дека побарувачката за нафта ќе достигне врв пред 2030 година, што некои аналитичари веруваат дека може да се врати назад до 2026 година поради брзото преминување кон обновливите извори на енергија што веќе е во процес.
Зголемените трошоци за гориво и побарувачката од кинеската економија, најголемиот увозник на нафта во светот, се очекува да ги заматат изгледите за централните банки и нивната мисија да ја намалат инфлацијата, која сè уште е далеку над целта од 2 отсто.
Падот на цените на нафтата одигра главна улога во падот на инфлацијата во првата половина од оваа година, но сега се очекува да дејствува како влечење во втората половина и во 2024 година.
Европската централна банка го спроведе своето 10-то последователно зголемување на каматните стапки минатата недела и имплицираше дека најверојатно ќе застане тука. Во петокот, пак, политичарите рекоа дека дополнително зголемување не е исклучено.
Се очекуваше дека каматните стапки на американската централна банка ќе го достигнат врвот по минатомесечниот пад на базичната инфлација, што ги отстранува нестабилните ставки како гориво и храна. Сепак, Федералните резерви сигнализираа дека вратата останува отворена за можно конечно зголемување во ноември.
„Обложувањето на нафта станува омилено тргување на Волстрит. Никој не се сомнева дека одлуката на ОПЕК + (производството на нафта) на крајот од минатиот месец ќе го задржи пазарот на нафта многу цврст во четвртиот квартал“, рече Едвард Моја, аналитичар во OANDA.